2022-09-02 - Umia Östergötland AB/Norrköping

Umia startar nytt bolag i Östergötland

Umia fortsätter växa i landet. I höst etableras dotterbolaget Umia Östergötland med kontor i både Linköping och Norrköping.

– Vi tror på lokalt engagemang, samverkan mellan teknikområden och tydliga mål. Det funkar bra på våra andra orter i Sverige och förutsättningarna är minst lika goda i Östergötland, säger Martin Hörnquist, vd för Umia Sweden AB.

· Personer med kunskap och engagemang

– Vi har haft ögonen på Östergötlandsregionen ganska länge och nu har vi hittat rätt personer med kompetens och driv att leda verksamheten, fortsätter Martin Hörnquist.

– Vi vill gärna växa i Sverige, men vårt fokus är inte storlek och expansion till varje pris. Hittills har vi vuxit i en kontrollerad takt och lagt kraft på att hitta rätt personer som kan de lokala förutsättningarna på respektive ort. Vi tror inte på centralstyrning, däremot på kraften i lokalt engagemang hos personer som inser värdet i vårt samarbetskoncept.

· 26 år i branschen

Regionchef för Umia Östergötland blir Patrik Glansberg, en företagarprofil med 26 år i branschen. Som 19-åring började han som elektriker, har bl.a. jobbat på Bravida och drev senare under många år egna bolaget GT El AB.

– Det såldes för några år sedan. När jag fick höra talas om Umias koncept med samverkan över teknikgränserna blev jag nyfiken. Det är sådant vi alltid talat om i branschen, men få bolag lyckas få till det, förklarar Patrik Glansberg.

– Umia bygger hela sin profil på ett helhetskoncept fritt från intern konkurrens mellan teknikavdelningar. De har till och med ett namn för detta: Umiamodellen. Det var avgörande när jag bestämde mig för det här uppdraget. Jag ser fram emot att jobba på det här sättet. Vi får mycket bra stöd från ledningen med allt praktiskt så här i uppstartsfasen, samtidigt som de har respekt för vår kännedom om förutsättningarna lokalt. Vi vill utvecklas i en stabil takt, hela tiden med kvalitet.

· Söker fler medarbetare

Umia Östergötland är redan igång med ett par projekt och man söker medarbetare i både Linköping och Norrköping med omnejd. Kontoret i Linköping är under etablering och planen är att öppna kontor även i Norrköping. Ledningsgruppen består av Patrik Glansberg, Regionchef; Eero Rautio, Entreprenadchef; Jesper Svensson, Servicechef.

Ledartrion för Umia Östergötland AB, fr.v: Jesper Svensson, Eero Rautio och Patrik Glansberg.