2024-01-09 - /Koncern

Ny vd för Umia Sweden

Umia bildades i Umeå 2010. Martin Hörnquist var en av grundarna och har sedan dess lett verksamheten som ganska snabbt växte till koncernbolaget Umia Sweden AB med en tillväxt av dotterbolag från Luleå i norr till Ystad i söder.

Vid årsskiftet blev det klart att grundaren lämnar över vd-uppdraget till Leif Göransson som närmast kommer från en liknande tjänst hos Eltel-koncernen.

• Martin Hörnquist kvar i koncernen

– Jag lämnar inte Umia, men börjar närma mig 60 och efter runt 30 år med ledande uppdrag är planen att trappa ner i arbetstid. Det har varit på gång en längre tid och nu har vi hittat en erfaren ledare som kan vidareutveckla koncernens expansion i landet, säger Martin Hörnquist.

• Branschprofil

Umia Swedens nya vd och koncernchef Leif Göransson tillträder efter trettondagshelgen. Han är en erfaren och välkänd branschprofil som de senaste åren arbetat som vd för Eltel Sverige.
Före det har han haft ledande befattningar i bland annat Assemblin, Otis Elevator och Stanley Security. Leif Göransson är 56 år och utbildad civilekonom.

– Umia är ett fint företag som på ganska kort tid expanderat och blivit både branschledande och en respekterad aktör inom installationssektorn. Det finns stor kunskap i de lokala bolagen och en genuint vägvinnande samverkansfilosofi som bärande idé hos Umia, säger Leif Göransson.

– Jag är stolt över uppdraget att få leda Umia med fokus att behålla det fina som byggts upp med lokala entreprenörer, samt tillföra mina erfarenheter från stora organisationer för att fortsätta Umias lönsamma expansions- och tillväxtsresa.

• Styrelsens tack

Styrelseordförande för Umia Sweden AB är Björn Andersson:

– Vi i styrelsen tackar Martin för tiden som VD och den insats som gjorts i att skapa ett rikstäckande bolag med ett unikt och starkt kunderbjudande. Samtidigt hälsar vi Leif varmt välkommen nu när han tar över stafettpinnen från Martin och fortsätter Umias tillväxtresa tillsammans med alla i bolaget, säger Björn Andersson.

• Kompletta installationslösningar

Umia levererar projektering och kompletta installationslösningar. Man arbetar tekniköverskridande med helhetsinstallationer och kallar konceptet Umiamodellen.

Initialt var Umia ett renodlat Umeå-företag, men efter ett par lyckade år på hemmaplan insåg grundarna att samma idé borde fungera i andra städer. Sedan dess har Umia vuxit och är numera en koncern med miljardomsättning och runt 700 anställda i lokala bolag i Luleå, Umeå, Skellefteå, Uppsala, Stockholm, Norrköping, Göteborg och Ystad.

Martin Hörnqvist och Leif Göransson (t.h.)
Foto: Sune Grabbe