2019-09-16 - Umia Skellefteå AB/Skellefteå

Ny stororder till Umia i Skellefteå

På lite drygt två år har lokalägda Umia Skellefteå AB gått från noll till 65 anställda, och nu har man fått in ytterligare ett stort uppdrag.
– Startårets kostnader klarade vi med en liten vinst, men det lossnade rejält vid andra bokslutet. Det känns stabilt och bra även långsiktig med nya fina uppdrag, säger vd och verksamhetschef Fredrik Kandel.

Installerar Svalan 6

Nyligen blev det klart att Umia blir installationsentreprenör vid bygget av det nya stora kontorshuset (Svalan 6), som påbörjats i centrala Skellefteå.
– Vi har en fortsatt stark orderingång och har fått ett jättefint mottagande i stan, både bland kunder och medarbetare. På ganska kort tid har vi lyckats knyta till oss många duktiga personer. Vårt mål är att vara en modern arbetsgivare som ger personalen stor frihet under ansvar och det verkar fungera. Vår samarbetsmodell, där vi jobbar ihop över teknikgränserna, ger också en fin laganda som skapar trivsel och teamkänsla, säger Fredrik Kandel.

Kom igång snabbt

På bara två år har Umia Skellefteå AB blivit en väletablerad aktör i Skellefteå-området. Andra bokslutet redovisar en omsättning på cirka 80 miljoner kronor med god vinstmarginal.
– Det ger en stabil grund att utveckla bolaget ytterligare. Vi har avtal med ett flertal av de större företagen i regionen, inklusive kommunens bolag Skelleftebostäder och Skellefteå Industrihus. Största projekten just nu är Floraskolan och Florahallen plus det nya centrala kontorshuset, så det är full fart hos oss.

Dubblar kontorsytan

Nyligen startades konsultbolaget Umia Innovation AB som arbetar med processtyrning, teknik och ledarskap. De har flyttat in på Söder och delar lokaler med Umia Skellefteå AB.
– Ja, både vi och dom växer. Vi kommer att dubbla kontorsytan i höst, konstaterar Fredrik Kandel.